موضوع (سيماي صحابه درقرآن کریم) از موضوعات مهمي است، كه بر هر مسلمان واجب است كه به درستي آن را بداند. زيرا صحابه پايه گذاران دين است، و سبب امنیت امت اسلام است. پیامبر در این باره فرموده: (ستارهها سبب امنیت آسمان هستند پس هر گاه از بین بروند وعده نا آرامی آن فرا خواهد رسید، و من سبب امنیت اصحابم پس هر گاه از دنیا رفتم، وعده ناآرامی در آنها فرا خواهد رسید، و صحابه سبب امنیت امتم هستد، پس هرگاه آنها از دنیا رفتند وعدهی ناآرامی در امت من فرا خواهد رسید[1]
رسول الله4 سيزده سال در مكه، مردم را به سوي اسلام فرا خواندند، در حالي كه ايشان و پيروانشان ضعيف و ناتوان بودند، تا اين كه خدا به آنان اجازه داده، تا به خاطر كسب رضايت پروردگار هجرت نمايند. زمانیكه به پيامبر 4 اجازه و دستور هجرت رسيد، ايشان مكه مكرمه را به قصد مدينه منوره ترك گفتند. در مدينه منوره عدهاي به پيامبر 4 ايمان آوردند و عدهاي ديگر به ايشان كفر ورزيدند. اما با گسترش قدرت و شوكت اسلام، عدهاي ظاهر ميكردند كه مسلمانند، ولي در باطن به كفر گرايش داشتند، و براي مخفي ماندن از ديدِ مسلمانان، به انواع حيلهگريها متوسل ميشدند. از اين عده در تاريخ اسلام به عنوان منافقين ياد ميشود. بدين ترتيب مردم در عصر پيامبر4 به سه دسته: مؤمن، كافر، و منافق، تقسيم شدند.
قابل ذكر است: حقيقت امر براي بعضي از مردم مبهم گشته و از آنجاييكه نتوانستند صحابه M را از منافقين تشخيص دهند، گاهي برخي از صحابه M را از زمره و گروه منافقين تصور كردهاند، و گاهي افراد جاهل كه خود را به علم منتسب ميكنند ولي در حقيقت علم از آنها دور و جُدا است. از شبهاتي استفاده ميكنند و برآن اصرار میورزند، و روايات ضعيف و ساقط به كار مي برند، كه اهون (سست تر) از خانه عنكبوت مي باشد. كه در اين عصر براي مستشرقين(خاور شناسان) اين سخنان باطل، فرصت و غنيمتي است براي اتهام به اسلام وخدشه دار كردن ياران پیامبر اسلام و هم چنان سبب متنفر کردن افراد از اعتقاد لهذا وقتیکه در باره صحابه چیزی میخوانیم یا میبینیم باید به دو چیز معتقد باشیم:
الف) صحابه پیامبر4 بعد از انبیا، خیر البشر هسستند. و دلیل آن همین است: که خداوند متعال آنها را مدح کرده اند، و پیامبر4در بیشتر از یک حدیث انها را به عنوان بر ترین امت ستوده اند. روایت میکند أحمد و ابن ماجه به سند صحيح از طريق سفیان که ابن عمر گفت: «لا تسبوا اصحاب محمد 4 فلمقامُ أحدِهم ساعة خير من عمل أحدكم عُمرَه»
ابن مسعود صحابه پیامبر4 را به این صورت توصیف کرده اند: (وقتی که خداوند به قلب بندگانش نظر افکند قلب محمد 4 را بهترین قلبها یافت، آنگاه بود که او را برای خود برگزید و به پیامبری مبعوث کرد، سپس برای بار دیگر به قلب بندگانش نظر افکند و قلب صحابه پیامبر4 بهترین قلبهای بندگانش یافت، آنگاه بود که آنها را وزیران پیامبر4 قرار داد، تا در راه دینش جنگ کنند). [3]
ب) لازم است که بدانیم صحابه رسول الله4 غیر معصوم بودند.[4]
امیدوارم که نوشته حاضر مورد قبول درگاه حق قرارگرفته، از نسیان و خطاهایی که در این تحقیق به چشم می خورد، درگذرد.
عبدالنصیر همدرد / جمهوری اسلامی ایران / شهر گرگان/ 1391ش
[1] . قشیری، مسلم بن حجاج بن مسلم، صحیح مسلم، باب بیان ان بقاء النبی4 آمان لاصحابه و بقاءاصحابه آمان للامة،
ج 7، ص183، رقم4596، دار الجيل بيروت، بی تا.
[2] . قزوینی، محمد بن یزید، سنن ابن ماجه، باب فضل اهل بدر، ج1،ص112، رقم162،مکتبه ابی المعاطی، 1395.
[3]. شیبانی، أحمد بن حنبل، مسند احمد، ج1، ص379، از طريق عاصم از زر بن حبيش از عبدالله و سندش حسن است. نگاه: الاستنفار للذب عن الصحابة الاخیار، علوان، سلیمان بن ناصر، ج1، ص8.
[4]. به دلیل حدیث: «إنّ الله تعالی قد أجار أمتی من أن تجتمع علی ضلالة» (خداوند متعال امت من را پناه داده است، از اینکه بر گمراهی اجتماع کنند). رگ، «کتاب السنة» ابن ابی عاصم، تخریج ألبانی، ج1، ص41
ای محقیق شما که ازنیروخاصی برای ادامه دادن برهرمطلب دلخواه تان هستید.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.